Statut
STATUT
Środowiskowego Domu Samopomocy
Rozdział 1.
Postanowienia ogólne
§ 1.
1. Środowiskowy Dom Samopomocy zwany dalej „Domem” działa w szczególności na podstawie poniższych aktów prawnych:
1) ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej,
2) ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego,
3) ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym,
4) ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych,
5) ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych,
6) ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości,
7) rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 9 grudnia 2010 r. w sprawie środowiskowych domów samopomocy.
2. Dom jest wyodrębnioną jednostką organizacyjną pomocy społecznej działającą w formie jednostki budżetowej powołaną w celu realizacji zadań pomocy społecznej.
3. Siedzibą Domu jest miejscowość Trzebuń, położona w gminie Dziemiany, z adresem: Trzebuń 23, 83-425 Dziemiany
4. Dom używa prostokątnej pieczęci o treści:
Środowiskowy Dom Samopomocy
Trzebuń 23
83-425 Dziemiany
5. Dom ściśle współpracuje z Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Dziemianach, który jest właściwym organem do wydawania decyzji administracyjnych w sprawie kierowania osób do Domu.
Rozdział 2.
Cele Środowiskowego Domu Samopomocy
§ 2.
1. Dom jest ośrodkiem wsparcia dla pełnoletnich osób obojga płci, mieszkańców gminy Dziemiany, z przewlekłymi chorobami psychicznymi - typu A, dla osób z upośledzeniem intelektualnym - typu B oraz wykazujących przewlekłe zaburzenia czynności psychicznych - typu C.
2. Dom może również przyjmować mieszkańców gmin ościennych na mocy zawartych porozumień.
§ 3.
1. Głównymi celami działania Domu jest:
1) prowadzenie zespołu działań wspierająco – aktywizujących zmierzających do osiągnięcia przez podopiecznych jak najpełniej samodzielności życiowej,
2) usprawnianie kondycji psychofizycznej i zaradności życiowej podopiecznych,
3) stwarzanie warunków do harmonijnego funkcjonowania rodziny dotkniętej zaburzeniami psychicznymi jednego z jej członków,
4) aktywizacja podopiecznych, rozwijanie ich zainteresowań, zwrócenie uwagi na kontakty z otoczeniem,
5) wsparcie w zakresie zapewnienia podopiecznym dostępu do niezbędnych świadczeń zdrowotnych,
6) współdziałanie z rodzinami, opiekunami, placówkami służby zdrowia, organami administracji rządowej i samorządowej oraz organizacjami społecznymi, charytatywnymi, kościołem i związkami wyznaniowymi.
2. Ponadto celem Domu jest świadczenie usług podopiecznym obejmujących:
1) obniżenia napięcia emocjonalnego i poziomu lęku,
2) kształtowanie prawidłowych kontaktów interpersonalnych,
3) wzmacnianie poczucia własnej wartości,
4) stwarzanie możliwości do samorealizacji,
5) kształtowanie zachowań prozdrowotnych polegających na mobilizowaniu do dbania o własne zdrowie, motywowanie do podjęcia zatrudnienia lub uzupełnienia edukacji.
3. Zakres i poziom świadczonych przez Dom usług uwzględnia w szczególności wolność, intymność, godność i poczucie bezpieczeństwa uczestników oraz stopień ich fizycznej i psychicznej sprawności.
4. Wszelkie informacje o uczestniku i jego rodzinie są szczególnie chronione.
Rozdział 3.
Zasady organizacji i funkcjonowania Środowiskowego Domu Samopomocy
§ 4.
1. Kierownika Domu zatrudnia i zwalnia Wójt Gminy Dziemiany, który jednocześnie jest zwierzchnikiem służbowym Kierownika Domu i dokonuje wobec niego czynności w sprawach z zakresu prawa pracy.
2. Pracodawcą (zakładem pracy) dla Kierownika jest Środowiskowy Dom Samopomocy w Trzebuniu.
3. Kierownik reprezentuje Dom na zewnątrz i odpowiada za jego działalność.
4. Kierownik działa na podstawie i w granicach pełnomocnictwa udzielonego przez Wójta Gminy Dziemiany.
5. Kierownik posługuje się prostokątną pieczątką imienną z napisem „Kierownik Środowiskowego Domu Samopomocy w Trzebuniu”.
6. Kierownik wyznaczy spośród pracowników Domu osobę zastępującą Kierownika podczas jego usprawiedliwionej nieobecności trwającej dłużej niż jeden dzień.
§ 5.
1. Dom jest pracodawcą w rozumieniu przepisów z zakresu prawa pracy w stosunku do osób w nim zatrudnionych.
2. Kierownik Domu jest zwierzchnikiem służbowym w stosunku do wszystkich pracowników.
3. Czynności z zakresu prawa pracy w stosunku do pracowników Domu może dokonywać osoba upoważniona przez Kierownika w zakresie przez niego ustalonym.
§ 6.
Kierownik odpowiada za opracowanie oraz realizację planów finansowo-rzeczowych, rocznych programów i planów działalności Domu.
§ 7.
Strukturę organizacyjną i szczegółowy zakres zadań Domu określa opracowany przez Kierownika Regulamin Organizacyjny zatwierdzony przez Wójta Gminy Dziemiany.
Rozdział 4.
Gospodarka finansowa Środowiskowego Domu Samopomocy
§ 8.
1. Dom prowadzi gospodarkę finansową wg zasad określonych dla jednostek budżetowych.
2. Dom prowadzi rachunkowość oraz sprawozdawczość budżetową zgodnie z odrębnymi przepisami.
3. Dom posiada odrębny rachunek bankowy.
4. Podstawą gospodarki finansowej Domu jest plan dochodów i wydatków.
Rozdział 5.
Nadzór i kontrola Środowiskowego Domu Samopomocy
§ 9.
1. Nadzór bezpośredni nad Domem sprawuje Wójt Gminy Dziemiany.
2. Nadzór merytoryczny i kontrolny nad Domem sprawuje Wojewoda Pomorski.
§ 10.
Kierownik Domu składa coroczne sprawozdanie z działalności Domu za poprzedni rok budżetowy w I kwartale każdego roku oraz na każde żądanie organów Gminy.
Rozdział 6.
Postanowienia końcowe
§ 11.
1. W sprawach nieuregulowanych w niniejszym Statucie stosuje się przepisy ustaw.
2. Zmiana postanowień niniejszego Statutu następuje w trybie właściwym dla jego uchwalenia.
Informacje
Katarzyna Adamczyk
Katarzyna Adamczyk
Katarzyna Adamczyk
12.02.2021 r.
ŚDS Trzebuń